Kunderna deltar i utvecklingen av våra digitala tjänster
Offentliga upphandlingar är inte alltid okomplicerade och redan terminologin kan ofta kännas främmande för den som endast sällan upphandlar. Det betyder emellertid inte att vi inte kan göra våra digitala kundtjänster så kundorienterade och kundvänliga som möjligt.
Under 2022 besöktes hansel.fi-kundtjänstens sidor över 900 000 gånger – offentlig upphandling intresserar alltså! Mest innehåll erbjuder hansel.fi inloggade kunder. Vår tjänst anlitas av närmare 10 000 registrerade användare av vilka 4 000 registrerade sig under fjolåret.
Det är alltså synnerligen viktigt att webbtjänsten är så lätta att använda som möjligt även för nya användare.
Trots att vi gärna betjänade alla våra kunder personligen är det viktigt att kunderna kan sköta ärenden smidigt som digital självbetjäning oberoende av tid och plats. Exempel på ärenden som sköttes i hansel.fi-tjänsten 2022:
- kunder anslöt sig till kommande gemensamma upphandlingar med närmare 1,9 miljarder euro.
- våra kontraktsleverantörer rapporterade över 6 miljoner rader genomförda upphandlingar
- med hjälp av verktygen för miniupphandling (Assistenten för miniupphandling, Chartertrafiktjänsten, Fordonstjänsten, Cloudia) konkurrensutsattes närmare 3 000 enskilda upphandlingar (2022: 253 arbetsdagar, det betyder i genomsnitt mer än 11 miniupphandlingar per arbetsdag).
Utöver Hansels egna digitala kundtjänstkanaler utvecklade vi tillsammans med finansministeriet dessutom den nationella annonseringskanalen hankintailmoitukset.fi(Hilma). I Hilma publicerades under 2022 över 22 500 annonser om upphandlingar och antalet besök i tjänsten uppgår varje månad till cirka 300 000.
Nya funktioner tas fram utifrån respons och statistik
Den centrala frågan för alla tjänsters del 2022 handlade om hur användarna genuint ska tas med i utvecklingen av våra kundtjänster och hur vi ska välja bland respons och utvecklingsförslag ska välja ut dem som ger våra användare mest värde.
Det mest betydande förändringen i början av 2022 var att hansel.fi:s gränssnitt genomgick en omfattande reform i februari. Bakom den här reformen låg omfattande intervjuer med användare som användes som utgångspunkt när vi skapade det nya konceptet för tjänsten. En del av användarna fick möjlighet att lämna respons på reformen innan den lanserades.
Efter lanseringen av den förnyade tjänsten har vi aktivt samlat in respons och statistikuppgifter om användningen av tjänsten och vi fortsätter att utveckla den utgående från den här informationen. Ett exempel på en funktion som skapades utgående från användarrespons var den automatiska överföringen av annonser i efterhand av minikonkurrensutsättningar från Assistenten och Chartertrafiktjänsten till Hilma.
Under slutet av 2022 fortsatte vi att samla in intervjuer och erfarenheter av anvisningarna om gemensam upphandling, användningen och minikonkurrensutsättningarna i vår kundtjänst hansel.fi. Reformer som skapats utifrån de här intervjuerna lanseras stegvis under 2023.
Intressant för dig
Mot en ny strategiperiod
Våren 2022 inledde Hansel beredningen av den nya strategin i ett mycket instabilt världspolitiskt läge.
Ekonomiförvaltningens system förnyades
År 2022 var arbetsdrygt för Hansels ekonomiteam eftersom det långa projektet för att förnya ekonomiförvaltningens system fullföljdes.
På webbseminarierna konkurrensutsatte vi, rättade till missuppfattningar och funderade kring hållbarhet
Våra populära webbseminarier fortsatte på kundernas begäran även 2022.